EN
Search Menu
Waar zijn we nu weer beland?
IMPACT: Economic

Waar zijn we nu weer beland?

02 december 2022

Studio Transue

Met enkel een backpack en 50 dollar in z’n zak, kwam Adam in 1998 aan in Amsterdam. “I killed as many braincells as I could” is hoe hij zijn eerste weken in Amsterdam omschrijft. Maar toen keerde het tij – hij ontmoette een architect, kreeg een nieuwe baan en een woning aan de Keizersgracht. In zijn beste Nederlands zei hij graag tegen mensen: “Ik ben dakloos, en even later had ik een huis aan de gracht.”

Tegenwoordig is Adam gespecialiseerd in het maken van houten maquettes, en komt zijn talent prachtig tot uiting in de maquette van Mediavaert.

"Oh, I love stuff, stuff, stuff!"

Adam Transue

“Waar zijn we nu weer beland?”, is wat veel mensen denken als ze Adam bij Studio Transue bezoeken. Zijn werkplaats staat vol met Star Wars figuren, vinylplaten en maquettes.

Zijn liefde voor design en architectuur is geboren vanuit Star Wars. Als verlegen kind sloot hij zichzelf op in zijn kamer waar hij forten en schepen bouwde. Star Wars versterkte zijn verbeeldingskracht, en hielp hem met het creëren van nieuwe werelden. Die liefde heeft hij zijn hele leven bij zich gedragen.

Eye candy overload

Adam Transue heeft twee geschilderde portretten van George Washington en Samuel Adams ooit op een veilig gekocht. Ook is hij groot fan van Sir John Soane, architect uit de 19e eeuw. Soane was een van de eerste die zei: Put stuff in your house! Adam zag zijn huis in Londen en dacht daarna ook: “Oh, I love stuff, stuff, stuff!”

Zijn vrouw zegt ook vaak ‘hoe kun je werken in deze chaos’, en dan is dit voor hem nog opgeruimd. Adam vertelt: “Er was eerder een keer een fotograaf hier gekomen, we hadden en afspraak van een half uur maar hij is 3 uur gebleven. Hij vond het zo leuk hier! Eye candy overload! Ik heb een fascinatie voor fotografie, ik wil hier beneden ook een donkere kamer maken, ik heb alle gereedschap al liggen. Dat is echt awesome. Laatst waren hier een aantal mensen op bezoek, en ik weet niet zeker of het als grapje of serieus bedoeld werd, maar toen ze weggingen zei iemand: “Ruim het de volgende keer en beetje op hier graag” Ik keek hem aan en zei: “I’ll ask my wife”. Vervolgens keek hij me aan met het besef dat hij misschien iets te ver was gegaan.”

 

maquette mediavaart

Adam is tijdens dit interview met de begane grond van de maquette bezig. De focus ligt vooral op het interieur en de bijbehorende details. Alle muurtjes, balken in het plafond, en de trappen zitten er allemaal in.

 

Adam vertelt: “Je ziet niet zo vaak met maquettes dat de details ook van binnen zo zijn doorgevoerd.  Het is vaker meer de buitenkant waar de nadruk ligt. Deze is echt made over the top. Ik gebruik geen 3d-printers, het is allemaal handwerk. Het materiaal is poreus en dat komt niet ten goede aan de schaal. Voor mij is het een uitdaging, dat wanneer je een foto van mijn werk maakt, je geen gevoel van schaal krijgt. Of het nu een 1:50, 1:100 of 1:200 maquette is – je zal niet zien hoe groot hij werkelijk is. That’s the trick, voor mij in ieder geval, dat is mijn ding.”

Bezoek projectpagina
meer economic impact:
Mediavaert bouwupdate II
IMPACT: Economic

Mediavaert bouwupdate II

Neem een kijkje achter de schermen bij Mediavaert: Waarom is er gekozen voor houtbouw? Wat maakt de gevelafwerking bijzonder? En hoe breng je een kantoorconcept tot leven?

Het fundament van creativiteit
IMPACT: Economic

Het fundament van creativiteit

Met een oppervlakte van totaal 44.000 m2 wordt Mediavaert, het toekomstige hoofdkantoor van DPG Media, het grootste hout-hybride kantoor van Europa. De omvangrijke hybride houtbouwconstructie van Mediavaert is een statement op gebied van menselijk vernuft, innovatie en technologie.

Maquette Max&Moore
IMPACT: Economic

Maquette Max&Moore

De maquette van Max&Moore is gemaakt door madebymistake. Maquettebouwer Lukas was hierbij betrokken en geeft zijn kijk op het proces.