Hoe bouwen we gezamenlijk aan een betere wereld van morgen? Tijdens PROVADA 2024 werd duidelijk dat de duurzame trend is ingezet: onderwerpen als toekomstbestendig bouwen en sociaal ondernemen stonden hoog op de agenda. Dit sluit perfect aan bij de filosofie van B Corp, de certificering die bedrijven aanmoedigt om “business as a force for good” in te zetten. Dirk Dekker sprak met een panel van impactmakers van binnen én buiten de vastgoedsector over de waarde van een B Corp-certificering. Uit hun gedeelde ervaringen blijkt dat de certificering niet alleen een duurzaamheidslabel is, maar een krachtige motor voor verandering en verbetering binnen bedrijven en hun netwerken.
Het behalen van een B Corp-certificering is geen gemakkelijke taak. Bedrijven moeten een uitgebreid certificeringsproces doorlopen dat elke drie jaar wordt herhaald. Tijdens dit proces worden ze niet alleen beoordeeld op duurzaamheid, maar ook op arbeidsrechten, transparantie, klantgerichtheid en hun impact op de (lokale) gemeenschap. De gehele bedrijfsvoering wordt van begin tot eind onder de loep genomen. Waarom gaan bedrijven deze uitdaging aan en wat levert het op? Zes toonaangevende B Corps delen hoe deze certificering hen helpt hun impact te vergroten, hun bedrijfsvoering te verbeteren en meer waarde te creëren
Als onderdeel van een nieuwe generatie ontwikkelaars behaalde Being in 2016 als eerste ontwikkelaar van Nederland een B Corp-certificaat. Dirk Dekker, mede-oprichter en eigenaar, benadrukt dat B Corp een commitment is en geen marketingtool: “Je moet niet alleen zeggen dat je positieve impact maakt, maar het ook aantonen. Het is veel werk, maar op de lange termijn loont het. Rapporteren over ESG of het schrijven van een impact report is daarna eenvoudig. Je hebt immers alle data al in kaart.”
Bij Dopper, inmiddels 14 jaar een trotse B Corp, is de missie glashelder: een einde maken aan single-use plastic verpakt water. “B Corp helpt ons waarde te creëren en die ook zichtbaar te maken,” zegt Dennis Scheffers, salesmanager bij het merk. De certificering opent bovendien deuren naar nieuwe markten en kansen. “Je kunt nog zo duurzaam zijn, maar zonder certificering beland je automatisch lager in de duurzaamheidscategorie dan een minder duurzaam bedrijf dat wél gecertificeerd is.”
MR MARVIS is een slow fashion merk dat in 2016 begon met één iconische korte broek die na al die jaren nog steeds in hun winkels ligt. Dankzij hun, inmiddels uitgebreide, tijdloze collectie korte- en lange broeken kennen ze weinig verspilling en zijn ze in staat om efficiënt met voorraden om te gaan. “Als de basis eenmaal staat ga je verder kijken: wat kunnen we nog meer doen? B Corp-certificering bood ons de kans om nog meer impact te maken,” geeft Head of Sustainability Jules Ruig aan.
Sinds hun certificering in 2021 voert het bedrijf levenscyclusanalyses uit om hun CO2-reductiedoelstellingen vast te stellen. Daarbij bekijken ze de uitstoot van hun kledingstukken in de hele keten – van het katoenveld tot het in handen van de klant is. En dat is niet altijd eenvoudig. “Het is lastig om precieze gegevens te meten,” legt Jules Ruig uit. “Sommige fabrieken waar we mee werken zijn nog erg kleinschalig, die zijn echt niet bezig met het berekenen en bijhouden van de uitstoot.”
Ook het innovatieve hotelconcept Zoku sloot zich als een van de eerste Nederlandse bedrijven aan bij B Corp. "Onze missie om verblijf, werken en verbinding op een duurzame manier te integreren in één gebouw sluit naadloos aan op de filosofie van B Corp,” legt oprichter Marc Jongerius uit. Voor Zoku ligt de meeste waarde van de certificering aan de menselijke kant. "Generatie Z hecht veel waarde aan duurzaamheid en certificering, wat ons helpt bij recruitment. Daarnaast verhoogt het onze werknemersbetrokkenheid en -retentie. We betrekken medewerkers actief bij besluitvorming en kijken waar hun talenten liggen. B Corp is daarin een ankerpunt en biedt een kapstok om het gesprek aan te gaan. Het zien van je medewerkers is de belangrijkste voorwaarde voor gelukkige werknemers."
Paul de Ruiter, pionier in duurzame architectuur, vertelt hoe zijn bureau in 2016 het eerste architectenbureau in Nederland werd met een B Corp-certificering. “In 1992 startte ik mijn promotieonderzoek naar duurzame en energieneutrale architectuur,” legt hij uit. “Via Being kwam ik in aanraking met B Corp. Ik vond het meteen interessant dat ik door B Corp onze duurzaamheidsinspanningen meetbaar kon maken en met een certificaat kon bevestigen.” Bij Paul de Ruiter Architects is CO2-reductie de kern van hun bedrijfsmodel. “Het zit al verankerd in al onze projecten, dus nu zijn we bezig om ons eigen kantoorpand Paris Proof te maken. We doen er alles aan om dat te bewerkstelligen met behoud van het bestaande gebouw,” aldus de Ruiter.
Voor Sustainable Capital Group, specialisten in duurzame financiering, was de keuze voor B Corp gauw gemaakt. "Duurzaamheid zit in ons DNA, dus een certificering was een logische stap. Je kunt tenslotte niet je eigen vlees keuren," vertelt Associate Partner Rogien Averink. "B Corp opende onze ogen voor nieuwe aspecten van duurzaamheid die we eerder over het hoofd zagen." De positieve impact van het bedrijf is ook terug te zien in hun omgang met medewerkers. Volgens Averink ligt de nadruk op autonomie en eigenaarschap: "Werknemers wordt de mogelijkheid geboden aandelen in het bedrijf te verkrijgen en er wordt veel aandacht besteed aan hun welzijn. Dat draagt bij aan betrokkenheid en een gevoel van eigenaarschap."
Vink Bouw bevindt zich momenteel in het verificatieproces voor B Corp-certificering. Hoewel ze al jaren bezig zijn met duurzaam bouwen, biedt B Corp hen een nieuwe manier om zich te onderscheiden en hun CO2-uitstoot effectief aan te pakken. “We hopen 90 punten te scoren,” vertelt Carol Rolink, MVO Manager bij het bedrijf. Vink Bouw gebruikt de CO2-prestatieladder om hun grootste impactgebieden te identificeren. “Onze focus ligt nu op het verduurzamen van de draagconstructies die 85% van onze impact bepalen,” legt Rolink uit. “Het is makkelijk om te veel te focussen op het verduurzamen van details, maar je moet juist kijken waar je de grootste impact kan maken.”
Hoe kunnen B Corps bijdragen aan positieve impact in de vastgoedsector, en andersom? Samenwerking bleek een cruciaal thema. "Wij delen graag onze kennis en ervaringen om gezamenlijke vooruitgang te boeken," zegt Dennis Scheffers van Dopper. “Het is zonde om geen gebruik te maken van elkaars expertise.
Dirk Dekker benadrukt de waarde van samenwerking en erkent dat dit soms uitdagend is. "Het is waardevol om ervaringen uit te wisselen en te leren van anderen. Openheid over wat minder goed gaat versterkt de geloofwaardigheid." Uiteindelijk draait het om bewustwording, concludeert hij. "Door de impact van onze activiteiten in kaart te brengen, kunnen we weloverwogen keuzes maken. Als meer bedrijven dit omarmen, kunnen we gezamenlijk grote stappen zetten richting een duurzamere toekomst.”