EN
Search Menu
Maquette Max&Moore
IMPACT: Economic

Maquette Max&Moore

14 september 2022

Maquette Max&Moore

De maquette van Max&Moore is gemaakt door madebymistake. Maquettebouwer Lukas was hierbij betrokken en geeft in dit interview zijn kijk op het proces.

Wanneer ben je begonnen met de Max & Moore maquette?

Op het moment dat de opdracht bij ons op tafel lag, dus bij het tekenproces wanneer je de maquette in de computer zet tot het opbouwen. We zijn in mei 2020 begonnen, en het was een van de eerste grote projecten in het begin van corona.

Hoe ziet het maquette proces eruit?

Het ligt heel erg aan het project zelf, aan de schaal en aan de opdrachtgever waar je voor werkt. Soms maken we maquettes voor makelaars die woningen willen verkopen. Ook maken we maquettes voor architecturenbureaus die een tender inleveren, waardoor er een strikte deadline aan vast hangt en de maquette zelf conceptueler is. In het geval van Max & Moore was het een maquette die zowel bij het project, als bij de architect heeft gestaan.

Het maquette proces zelf hangt dus samen met wat het doel is. In het ene geval kan je specifieke tekeningen krijgen, en is wat de klant wil goed uitgewerkt. Maar in andere gevallen krijg je veel verschillende documenten die je over elkaar heen moet leggen om bijvoorbeeld dubbele lijnen eruit te halen en te beslissen wat er belangrijk is. Vaak krijgen we deze tekeningen aan het begin, en hebben we de tijd om ernaar te kijken. Er zijn op dat moment al gesprekken geweest met indicaties wat betreft de schaal, het detailniveau en soms referenties. Daarna maken wij samples, zoals we bij Max & Moore van de omgeving hebben gedaan. Dat laten we tijdens een vervolggesprek zien aan de klant, zodat er feedback gegeven kan worden op de kleur en het materiaal. Daarmee worden de kaders geschetst, zodat we verder kunnen met het uitwerken tijdens het tekenproces.

Het bouwproces hangt samen met het detailniveau van de maquette. Des te groter de maquette is, des te meer je kan laten zien. Zo kunnen we de kozijnen gedetailleerder maken, evenals een reling met spijlen. Voor Max & Moore zijn we ongeveer 4 à 5 weken bezig geweest met het bouwen.

Hoe kun je je eigen creativiteit erin kwijt?

Je eigen creativiteit zit hem in het voorstellen van oplossingen, zoals het gebruik van materialen op een bepaalde manier en hoe het in elkaar steekt. We werken met mensen uit verschillende vakgebieden, zoals kunstacademici, architecten, bouwkundigen. Iedereen heeft zijn eigen rol tijdens het maquette proces, waarin we elkaar ook aanvullen.

Wat is het leukste aspect aan jouw vakgebied?

Ik vind het leuk als ik constant iets kan doen. Onze klanten werken met een tijdlijn, waardoor er ook snel gereageerd wordt op de vragen die je hebt. Je kan je werk doen zonder dat je op mensen hoeft te wachten. Productief bezig zijn is voor mij erg belangrijk. Verder is het leuk dat het elke keer een andere uitdaging is. Met elke maquette probeer je dingen uit, bijvoorbeeld qua materiaal maar ook het samenwerken met andere mensen.

Daarnaast is het mooi dat je de maquette ziet evolueren. Waar je begint met de onderdelen verzamelen, kan je daarna door met het bouwen zodat het steeds meer begint te lijken op de tekeningen of renders. Toevallig fietste ik laatst langs Max & Moore, en viel het op dat het gebouw er ook precies uit ziet als de maquette. Tijdens het proces zijn de kleuren van de gevel en het glas specifiek doorgegeven, inclusief samples, zodat we het identiek konden namaken. Dus het voelt dan ook bijzonder om het gebouw te zien als je de maquette al twee jaar eerder hebt gemaakt.

Bezoek projectpagina
meer economic impact:
Mediavaert bouwupdate II
IMPACT: Economic

Mediavaert bouwupdate II

Neem een kijkje achter de schermen bij Mediavaert: Waarom is er gekozen voor houtbouw? Wat maakt de gevelafwerking bijzonder? En hoe breng je een kantoorconcept tot leven?

Waar zijn we nu weer beland?
IMPACT: Economic

Waar zijn we nu weer beland?

“Waar zijn we nu weer beland?”, is wat veel mensen denken als ze Adam bij Studio Transue bezoeken. Zijn werkplaats staat vol met Star Wars figuren, vinylplaten en maquettes. Tegenwoordig is Adam gespecialiseerd in het maken van houten maquettes, en komt zijn talent prachtig tot uiting in de maquette van Mediavaert.

Het fundament van creativiteit
IMPACT: Economic

Het fundament van creativiteit

Met een oppervlakte van totaal 44.000 m2 wordt Mediavaert, het toekomstige hoofdkantoor van DPG Media, het grootste hout-hybride kantoor van Europa. De omvangrijke hybride houtbouwconstructie van Mediavaert is een statement op gebied van menselijk vernuft, innovatie en technologie.